04 December, 2011

❤ Cuti Semester - Babysitter






Assalamualaikum ;)


Today is Sunday






Tadi aku jenjalan dengan family. Almaklum dah cuti. Then tadi pagi aku bangun pukul 7. *err ter-cakap pulak. -.- Maygaddddd. Awal gilaaa aku bangun cemtu eaaa. Whatlekkkkk, yipeeee!! Mama gua balik sudah semalam. Home sweet home. Sila happy untuk saya. Yeahhhhhh!! 
 
                                                                                       
I loveyouuuuuuuuu Mama. Missyouuuuuuuu. Rindu mau cium pipi. Rindu masakan Mama. Hm hm.  Mama balik dah dan semalam flight Mama paling last. Dekat jam 12 kami baru kami sampai rumah. Nasib bukan aku yang drive. Haha. Kena delay lagi. Whoaaaa, saya takkan naik flight. Lagi lagi AirAsia. Sorry. ;pp Takkan. Naik bus lagi wokeyyyy. Jauh perjalanan indah permandangan. Now, aku dah cuti. Tomorrow monday kan. Dan aku tak turun kerja dah. Aku dekat rumah dah ada kerja. Apa dia???? Jaga budak comel ne. BABYSITTER konon. Cehhhhhh! Speaking london. Errrrr, now dia dah semakin nakal tau. Dah tak boleh nak caring dengan dia. Huhhhh!! Mak Ngah sayang Adam tau. Muaaaahhh bibir!! :**  *Azrin jangan jelesss plissss. Haha. Dia dah 1 tahun 6 bulan. Dah pandai sebut ‘Ne-nek’, ‘Aa-tok’, ‘Ma-miee’, ‘Ya-yahh’, ‘A-aaa’ [panggilan aku] Cik Aa’aa. Pelikkan, tapi sound dia best tau. Lagi-lagi budak ne yang sebut. Eeee, comel jeee. Everyday dia kena hantar dekat rumah kakak ipar aku punya kakak. Tak jauh, lalu 20 rumah jee. Awal morning, dia dah kena hambik. Sebab, 1 bulan lebih tu Mama aku pergi Labuankan. So, sementara dia dihantar dekat sana. Jaga disana. Then petang baru dia kena hambik. Hehhehehe, kalau aku pulang kerja penat. Aku nampak budak ne, memang aku happy ahh. Walau penat gilaaaa. Tapi tengok dia ketawaaaa, suaraaa dia. Buat hatiku tenang jeeee. Memang kalau darah keluarga turun temurun ne kan. Hehehe ;) Semoga Adam jadi anak yang baik eaaa. Tak boleh nakal. Mesti dengar cakap orangtua, mesti tolong Mamy dengan Yayah. Okayyyy baby boyyyyy. ;)





So, dalam 2 minggu lebih ne semua pelajar Politeknik Malaysia akan bercuti semester bagi sesi Januari 2010 dan aku dapat jaga anak aku yang sorang ne. Juga relaxkan diri dekat rumah, siapkan report dengan kawan-kawan, tolong Azrin siapkan report dia juga, dan jalan-jalan juga before balik KayKay kan. Hehehe, so nak bagi tips sikit kalau korang teringin nak jadi BABYSITTER ne. Best tau. Lagi-lagi kalau korang yang suka dengan budak-budak. Aku suka sangat dengan budak-budak ne. Aku dah ada 3 anak buah. 1st Muhammad Zayd Danial, 2nd budak ne Muhammad Adam Rayyan, dan 3rd Muhammad Aidan Zuhaimi. Yawwww, semua hero malaya. My sister dari abang Long aku now, hamil 7months already. hope next year, baby girl #err, pepandai jee aku minta baby girl. ;pp









Muhammad Adam Rayyan ;)








 
Tips Jadi BABYSITTER Yang Baik.








Ikhlas – Cehhhh!! Tips nombor satu mesti ikhlas. Yelaaaaa, dalam hati mesti ikhlas nak jaga baby, budak kecil ne. sebab diorng ne perlu dijaga dengan baik. Perlu perhatian yang teliti. Tak boleh nak huru-hara menjaganya. Kalau kita ikhlas, mesti rasa best nak jaga diorang ne kan. Jaga diorang macam anak/adik korang sendirilahhh. Okayyyyy! ;)


Carefull – Ehhh ter-speaking london pulakkkk. Sowieeee. #errr, ayat pelat aku dah keluar. Sila muntah. Kalau nak jadi babysitter ne. Mesti hati-hati, lebih-lebih lagi dengan baby yang baru lahir, atau yang dalam 3bulan gitu. Kan diorang ne antibody masih lemah lagi, tulang saraf dan isi-isi badan semua tak kuat lagi. So, cara nak pegang/dukung diorang pun kena penuh berhati-hati. Takut silap/salah urat pulak. Kesian nantikan bila dah besar. ;)


Didikan Agama – Haaa, ne paling pentinggg!!!. Kalau korang yang suka sangat dengan budak-budak ne. Toksalahhhhh sampai nak ngajar benda yang bukan-bukan. Sebab aku pantau sendiri budak sekarang, umur 5tahun dah pandai nak memaki. Pehal? Mak Ayah kau tak ajarrr eaa. Ya Allah, janganlah buat budak-budak ne cemni. Mereka kecil lagi, ajar sesuatu yang baik. Kelak untuk masa depan mereka juga. Dengarkan selalu doa-doa, selawat, zikir atau ajar mengenal huruf rumi & jawi, membaca, mengaji dan bawa beriadah bila ada masa terluang. Insya-Allah ;)


Mood Baik – Ne, aku tak mention sangatlah. Sebab mood seseorang ne berubah-berubah. Kadang aku boleh naik berang juga bila bagi makan dekat Adam then dia lari sana-sini. Makan pun, alahai ciput jee. So, bad mood tu akan keluar. Tapi cuba jangan nak lempiaskan dekat diorang. JANGAN SESEKALI OKAYYYY!!! Bila korang yang tengah ada masalah dengan bf. Tetiba nak marah, then hempap barang sana-sini. Ingat jangan nak baling benda sukati, tengok-tengok jugalah kiri kanan atas bawah tu. Kanggg kena dekat budak, mati luuu dengan bapa diaaa. So, kalau jadi BABYSITTER jangan nak campurkan hal peribadi dengan tugas korang. Get it? Nice! ;)


Minat – Korang kalau yang minat memang bestkn buat benda ne. Tapi kalau korang nak buat juga tapi tak minat tak best juga. Tak rasa feel dia tu sangat. Emm. Kalau pura-pura, jaga anak orang punya baik jeee kannnn. Cool jeee, bila datang beliau yang hantar anak-anak diorang tapi korang cemmm buat muka menyampah. Tahu kan muka menyampah. Punya senyum depan orangtua budak tu. Then, bila dah tiada. Sukati mak bapa nenek laki tiri kau jee buat budak macam apa kau punya suka. Eeee, kalaulah budak tu anak kau, then orang lain perlakukan anak korang cemtu. Baru kau tahu tinggi langit tu cemanakan. So, jangan nak bermuka-muka sangatlahkan. Kesian, diorang pun bernyawa, perlu hidup. Aku cam kesian, sedih pun ada bila tengok video on youtube. Dera budak-budak sana-sini. Errr. Sudahhh! *tacinggggggnyaaa - -‘ 


Beri Perhatian – Korang kenalah bagi perhatian yang sepenuhnya dekat budak-budak ne. Jangan terlalu membiarkan mereka ne bermain tanpa ada yang jaga. Takut pulak, jatuh sana sini. Luka, apa kan. Korang kenalah bertanggungjawab. So, tak perlu nak membeza-bezakan kasih sayang tu. Jaga diorang ne sama rata. Macam aku cakap tadi. Jaga diorang like your daughter too. 


Pandai Mengambil HatiKadang budak-budak macam ne sensitif, kuat nak merajuk. Kalau ada benda or something yang diorang tak dapat en. Pepandailah korang nak ambik hati yahhhh. Be cool and nampakkan sifat ‘keibuan’ korangggg. Cehhhh! *bangga sat naa.


Disiplin Yang Baik – Bagi BABYSITTER yang baik. Disiplin pun kena baik, kena tahu ketepatan masa siorang makan bila. Mandi, jangan nak terlalu lama. Budak-budakkan tak boleh nak mandi lelama. Takut masuk angin, sejuk then bole terkena flu dan demam. Kena tahu susu diorang minum, berapa sukatannya untuk setiap kali. Kena tahu nak mandikan diorang cemana, tak boleh nak main bantai jee. Hehe


Memberi Hukuman Yang BaikYang ne, korang kenalah adil. If, ada budak yang bergaduh sebab nak rebut mainan. Korang kena tunjukkan ke’clever’an korang tue. Beri diorang hukuman yang setimpal. No beat!! But, pepandailah korang. Tapi jangan sekali nak naik tangan dekat diorang eaaa. Kalau orang lain naik tngan dekat anak korang, cemana?? Nak??


Bertanggungjawab Haaaa, ne perlulah ada kalau nak jadi BABYSITTER yang baikkan. Kenalah bertanggungjawab. Kalau ada apa-apa dengan budak tue, cepat buat panggilan telefon dan khabarkan segera kepada parents diorang. Sebab, semua keputusan parents diorang yang lebih tahu. Kena tunjukkan sifat tanggungjawab korang barulah orang lain senang orang nak hambik korang jadi BABYSITTER. Kan? 








Tips di atas, aku cadangan sendiri. Takda source dari memana. Cehhh, pepandai jee. Kalau ada yang kurang dan tak kena dekat korang. Sorry ok? Hehe. Aku suka sangat dengan budak-budak ne. Bukan apa, diorang kecil then lucu. Kalau dibawa main, memang best gilaaaaa. Kadang rasa nak ada anak sendiri pun ada. *err, Sara gatal
[Azrin, kenyit mata dgn youuuu]. Lalalalaa ;ppp
 





iloveyouuuuuuuuuuuuuuuu ;**



❤ Love Sara.









0 hearts:

Post a Comment